Zamarznięta woda w chłodnicy

W naszym układzie klimatycznym borykamy się z różnymi temperaturami, od upałów do skrajnie niskich. W krajach gdzie panuje ciągle wysoka temperatura tzn. nie spada ona poniżej zera, stosuje się wodę destylowaną. W naszym klimacie jednak ten rodzaj chłodziwa nie przejdzie. Obowiązkowo należy stosować płyny chłodnicze które mogą wytrzymać niskie temperatury. Jednak w momencie gdy zapomnimy o wlaniu odpowiedniego płynu w zimie i zastąpimy go zwykłą wodą, możemy narazić nasz układ chłodzenia na bardzo poważne uszkodzenie.

Jak wiadome woda zamarza już w temperaturze -1’C, ulegając przy tym rozszerzeniu rozsadzając układ chłodzenia. Najbardziej narażonymi elementami są chłodnice gdyż wykonane są one z cienkiego aluminium które bardzo szybko może ulec rozszczelnieniu lub rozerwaniu. Kolejnymi elementami są pompy wody oraz węże które doprowadzają chłodziwo. Jednak najbardziej dotkliwe może okazać się uszkodzenie bloku silnika który zostanie odkształcony przez wodę, uniemożliwiając rozruch silnika. W nowych samochodach stosowane są systemy zabezpieczające rozsadzeniu silnika. Stosuje się specjalne zaślepki kanałów chłodzących, zamontowanych w bloku silnika, które wyskakują z bloku w momencie rozszerzania się wody.

Jeśli naraziliśmy się już na zamarznięcie układu chłodzenia i pozostałych elementów samochodu, należy pamiętać by nie ogrzewać samochodu suszarkami, farelkami, piecykami czy ciepłą wodą. Jeśli to możliwe powinniśmy przetoczyć samochód do garażu w którym panuje dodatnia temperatura i pozostawić go spokojnie na kilka godzin. Co kilka godzin powinniśmy sprawdzać czy wszystko rozmraża się jak należy. Wykonujemy to ściskając gumowe przewody od chłodnicy lub zaglądając do zbiornika wyrównawczego. Jeśli nie widzimy i nie wyczuwamy kawałków lodu należy odczekać jeszcze najlepiej kilkanaście godzin, gdyż blok silnika ogrzewa się znacznie wolniej niżeli chłodnica, ponieważ wykonany jest z grubego metalu. Po kilku godzinach można zacząć intensywne ogrzewanie elementów silnika łącznie z chłodnicą za pomocą piecyka lub farelki. Jeśli znajdziemy jakiekolwiek przecieki, to będzie to dla nas znak że układ został uszkodzony. W pierwszej kolejności sprawdzamy wszelkiego rodzaju wężyki i łączenia. Na końcu oglądamy blok silnika.

Gdy zauważymy nieszczelność, pod żadnym warunkiem nie uruchamiamy silnika lecz wzywamy do niego doświadczonego mechanika. Niestety prawie każde zamarznięcie układu samochodu kończy się kosztowną, dlatego pamiętajmy o wymianie chłodziwa przed zimą na płyn chłodzący.

 

Zamarznięta woda w chłodnicy, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Komentarze

  1. BadGirlPop

    Uważam że jest to jeden z najciekawszych artykułów w internecie ponieważ wiele ludzi popełnia ten błąd rozmrażając silnik za pomocą dużej ilości palników i piecyków. Super ze ktośdodał ten artykuł i uświadomił ludzi o szkodach jakie może wyrządzić takie działenie.

  2. Ultymator Omnigeneryczny

    Woda zamarza w temperaturze 0 stopni Celsjusza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *