Przyczyny usterek chłodnic i skraplaczy samochodowych

Chłodnice i skraplacze to podzespoły, które są narażone na uszkodzenia o wiele bardziej niż inne elementy składowe samochodu. Powodem takiej sytuacji jest ich umiejscowienie w przedniej części komory silnika, gdzie narażone są na dość duże uszkodzenia mechaniczne. 

Fachowcy ostrzegają przed równoległym ułożeniem obu chłodnic, co w przypadku nawet drobnej kolizji skutkuje uszkodzeniem obu elementów. A do czego prowadzi rozszczelnienie chłodnicy wody, to chyba każdy już wie – brak chłodzenia silnika, co może utrudnić dalszą jazdę, a nawet zmusić do zatrzymania pojazdu. W przypadku uszkodzenia klimatyzacji, sytuacja wygląda o tyle lepiej, że z rozszczelnionym skraplaczem i wyłączoną klimatyzacją dojedziemy do celu bez najmniejszego problemu. Oczywiście w zależności od modelu sprężarki, specyfiki układu i wielkości rozszczelnienia koszt naprawy będzie różny, choć zazwyczaj są to niestety dość duże kwoty. Usterki mają z reguły charakter eksploatacyjny, przede wszystkim po chłodnej zimie. Kierowca może odczuć nieprawidłową pracę silnika i spadek wydajności układu klimatyzacyjnego. Przyczyną jest prawdopodobnie niewielka szczelina w którejś z chłodnic. Co ma wpływ na te niewielkie usterki i jak temu zapobiegać?

klima

Kłopotliwa może okazać się korozja, która potęguje problem wolno powstających nieszczelności. W trakcie jazdy na powierzchnię radiatora chłodnicy mogą dostać się szkodliwe substancje chemiczne i sól – ma to miejsce zwykle w zimie. Elementy wykonane z cienkiego aluminium np. skraplacze, są szczególnie podatne na proces korozyjny, który niestety jest nieodwracalny i postępuje bardzo szybko. Drobne szczelinki można wyeliminować za pomocą skutecznych środków uszczelniających, ewentualnie spawając uszkodzone miejsce. W przypadku uszkodzenia znacznej powierzchni lameli na radiatorze trzeba szykować kieszeń do zakupu nowej części, bo nie da się zrobić już nic.

Problemy z chłodnicą czy skraplaczem mogą mieć także charakter wewnętrzny, a powodem okazują się nieprawidłowo dobrane, bądź nieregularnie wymieniane płyny, które cechują się nadmiernym osadzaniem się kamienia, co po prostu niszczy układ chłodzący od środka. Na szczęście w porę zauważony problem nie powinien przysporzyć nam zbyt wielu kłopotów. Wystarczy wymienić płyn i dodać do niego środek uszczelniający do chłodnic, który w przeciągu kilku godzin usunie drobne nieszczelności, tworząc w danym miejscu chemiczny spaw. Specjaliści zalecają stosowanie takich mieszanek także w ramach profilaktyki.

Klimatyzacja koroduje także od zewnątrz wskutek nadmiernej wilgoci. Zbyt duża ilość cząsteczek wody w układzie klimatyzacyjnym jest szkodliwa dla wszystkich podzespołów tam się znajdujących – uniemożliwia odpowiednią cyrkulację czynnika, w znaczny sposób niszczy sprężarkę i oczywiście pogłębia korozję. By uniknąć takich sytuacji należy zadbać o osuszacz, który w tym przypadku jest niezbędny. Niewielkie wycieki można także usunąć, stosując preparaty uszczelniające do systemów klimatyzacyjnych, choć są one tylko tymczasowym rozwiązaniem.

Przyczyny usterek chłodnic i skraplaczy samochodowych, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.