Układ chłodzenia

Układ chłodzenia jest bezpośrednio odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika spalinowego. Zbudowany jest z kilku połączonych między sobą elementów, na które składają się chłodnica wody, termostat, pompa płynu chłodniczego oraz wentylator. Prawidłowe działanie układu chłodzenia sprawia, że możliwa staje się efektywna praca silnika spalinowego. Optymalna temperatura pracy dla silnika wynosi od 90°C do 100°C.

Największą i prawdopodobnie najważniejszą częścią układu chłodzenia jest chłodnica samochodowa. W większości współcześnie produkowanych samochodów osobowych chłodzenie odbywa się za pomocą cieczy. Latem nie ma większych przeszkód, aby jako czynnik chłodzący służyła nam woda – stąd często chłodnice samochodowe nazywane są chłodnicami wody. Gdy temperatura niebezpiecznie zbliża się do granic 0°C należy natychmiast opróżnić chłodnicę z wody i wymienić na roztwór wodny zawierający glikol etylenowy zapobiegający zamarzaniu w niskich temperaturach. Chłodnica zbudowana jest z dużej ilości cienkich rurek, do których wprowadzany jest czynnik chłodzący. Między tymi rurkami dochodzi do swobodnego przepływu powietrza, dzięki czemu ciecz znajdująca się wewnątrz ich schładzana jest o wiele szybciej, niż gdyby znajdowała się w jednym, dużym zbiorniku. Ciecz doprowadzana jest do chłodnicy za pomocą pompy płynu chłodniczego. Jeżeli chodzi o materiał z jakiego wykonywane są chłodnice to wyróżniamy dwa rodzaje – żeliwne i aluminiowe. Obecnie na rynku części zamiennych w zdecydowanej większości dominują chłodnice aluminiowe. Ich zaletą jest znacznie niższa waga w porównaniu do żeliwnych. Nie są one jednak wolne od wad. Aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła, ale ma skłonność do korodowania. Poprzez materiał z jakiego wykonane są chłodnice powinno się regularnie kontrolować ich stan – sprawdzać czy nie posiadają mikropęknięć, nieszczelności oraz czy nie zaczyna pojawiać się rdza.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem układu chłodzenia jest termostat. Jest on odpowiedzialny za utrzymywanie odpowiedniej temperatury cieczy w układzie chłodzenia. W zależności od sytuacji termostat zezwala bądź zatrzymuje dopływ czynnika chłodzącego do chłodnicy samochodowej. Gdy temperatura silnika nie osiąga 80°C termostat rozszerza się blokując dostęp cieczy do chłodnicy co pozwoli na szybki wzrost temperatury pracy silnika. Natomiast gdy silnik jest zbyt gorący, termostat automatycznie zmniejsza się zezwalając na tzw. „duży obieg” płynu chłodzącego co umożliwia efektywne chłodzenie. Prawidłowo działającego układu chłodzenia nie można wyobrazić sobie się bez sprawnego wentylatora. W większości samochodów osobowych znajduje się on tuż za chłodnicą cieczy. Wentylator odpowiedzialny jest za nieprzerwany przepływ powietrza pomiędzy szczelinami chłodnicy. W trakcie jazdy samochodem przepływ powietrza zapewniony jest z przyczyn naturalnych, ale podczas postoju temperatura cieczy znajdującej się w chłodnicy stopniowo wzrasta. Właśnie wtedy uruchomi się wentylator, który do momentu kontynuowania jazdy samochodem zapewni sztuczne schłodzenie czynnika chłodzącego.

Skuteczne chłodzenie silnika nie byłoby możliwe bez czynnika chłodzącego. Płyny chłodnicze różnią się między sobą temperaturą krzepnięcia i wrzenia. Produkowane są na bazie glikolu etylenowego bądź propylenowego. Płyny te najczęściej są sprzedawane w postaci gotowej, ale niekiedy można kupić preparat, który dopiero po rozcieńczeniu z wodą nabierze odpowiednich właściwości. Zaleca się stosowanie samochodowych płynów chłodniczych nawet latem, podczas wysokich temperatur. W porównaniu do wody płyn chłodniczy posiada szereg korzyści, do których można zaliczyć między innymi zapobieganie powstawaniu kamienia kotłowego, korozji oraz uszkodzeń gumowych elementów układu chłodzenia.

Układ chłodzenia, 4.0 out of 5 based on 1 rating
Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *