Skraplacze klimatyzacji

Głównym zadaniem skraplaczy klimatyzacji, które znane są również jako chłodnice oraz kondensatory jest schładzanie oraz przemiana czynnika gazowego w ciecz. Swoją budową oraz materiałem, którego użyto do ich wykonania przypominają chłodnice cieczy.

Wyróżniamy dwa rodzaje skraplaczy klimatyzacji – równoległe oraz szeregowe. Ich nazewnictwo zależy od układu okrągłych, aluminiowych rurek, które znajdują się pod aluminiowym ożebrowaniem w postaci radiatora. Radiator jest bezpośrednio odpowiedzialny za wymianę ciepła. Ze względu na materiał, jakiego użyto do stworzenia skraplaczy klimatyzacji – aluminium, części te narażone są na powstawanie korozji. Aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła, ale nie jest odporne na rdzę. Gdy do skraplacza dostaną się jakiekolwiek zabrudzenia należy go jak najszybciej przepłukać, nawet zwykłą wodą. Pozwoli to na zredukowanie szans na powstawanie korozji do minimum. Pamiętajmy, że płukanie kondensatorów jest skuteczne jedynie w przypadku skraplaczy szeregowych.

Podczas kupna nowego kondensatora warto zwrócić uwagę na szereg rzeczy. Przede wszystkim warto unikać skraplaczy z drugiej ręki. O używanych częściach samochodowych wiemy stosunkowo niewiele. Bywa, że uda nam się zakupić chłodnicę, która będzie służyć przez kilka lat, ale w zdecydowanej większości przypadków kupno używanych skraplaczy sprawia, że ich żywot kończy się zaledwie po kilku miesiącach. Na nowe części samochodowe zawsze otrzymujemy gwarancję producenta przez co mamy pewność, że będzie sprawnie działać przynajmniej przez cały okres gwarancyjny. Dodatkowo zwracajmy uwagę jedynie na części pochodzące od znanych producentów. Zawsze upewniajmy się czy dany model chłodnicy jest dedykowany do naszego modelu samochodu.

Wymiany skraplacza klimatyzacji możemy dokonać we własnym zakresie, bez konieczności wizytowania warsztatów samochodowych. Podczas tych czynności należy pamiętać o kilku istotnych wskazówkach. Jeżeli mamy taką możliwość to zawsze porównujmy nowy kondensator ze starym. Ich konfiguracja powinna być identyczna, a nowy skraplacz nie powinien wywoływać żadnych zmian w przepływie powietrza przez system chłodnic. Również odległość pomiędzy nowym kondensatorem a chłodnicą powinna pozostać bez zmian. W trakcie wymiany powinno się wymienić wszystkie o-ringi znajdujące się na przyłączach układu chłodzenia, gdyż nawet drobne nieszczelności mogą stanowić przyczynę ubytku czynnika chłodzącego.

Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Komentarze

  1. czy normalna chłodnica może również pełnić funkcję skraplacza?

    • patryk

      Niestety, normalna chłodnica jest odpowiedzialna za chłodzenie silnika i nie zdołała by ochłodzić również powietrza dla klimatyzacji. Zresztą to też inna zasada działania i inny układ który nie jest połączony.

  2. Czy jest gdzieś dostępna instrukcja wymiany ?

  3. Tomek z Najtaniej u Agenta

    Też jestem ciekaw z tą instrukcją wymiany, macie gdzieś ją podaną?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *