Nieszczelności w układzie klimatyzacji

Układ klimatyzacji w samochodach to obecnie standard. Obserwując rynek motoryzacyjny łatwo zauważyć, że w ostatnich latach znacznie wzrosła liczba samochodów wyposażonych w klimatyzację. Nabywcy samochodów (zarówno nowych jak i używanych) coraz częściej zwracają uwagę na to, by pojazdy posiadały ten element wyposażenia. Czy nieszczelności układu klimatyzacji są groźne?

W przypadku wyeksploatowanych samochodów w układzie klimatyzacji często występują różnego rodzaju usterki. Zwykle są to nieszczelności. Ze względu na specyfikę budowy i działania układu klimatyzacji w większości przypadków są to nieszczelności skraplacza lub przewodów.

Nieszczelny skraplacz w dość prosty sposób można zastąpić nowym. W zasadzie do niemal każdego modelu pojazdu można kupić będące w rozsądnej cenie zamienniki, a sama wymiana tego podzespołu nie jest też zbytnio skomplikowana i nie przysporzy wam wielu kłopotów. Trochę większe problemy występują, gdy nieszczelność będzie dotyczyć przewodów.

photo-7a567f23-4c7c-4e59-8632-5aa2c3231348-for_zoom

Oczywiście najbardziej rozsądnym rozwiązaniem byłoby postąpić podobnie jak w przypadku skraplacza wymienić nieszczelny przewód na nowy. Niestety, przewody takie w większości przypadków nie występują jako zamienniki, a w wykonaniu OE są bardzo drogie i do starszych samochodów trudno dostępne. Dodatkowym utrudnieniem może być ich stosunkowo skomplikowana wymiana – pracochłonny demontaż wielu elementów, a w wielu przypadkach nawet całego zespołu napędowego. Wszystko to wpływa na to, że cena naprawy polegającej na wymianie przewodu na nowy jest dla wielu użytkowników po prostu zbyt wysoka.

Zależnie od marki i modelu pojazdu przewody klimatyzacji są różnego rodzaju kombinacją elementów gumowych i aluminiowych. Uszkodzony odcinek węża gumowego można zastąpić nowym montując go przy pomocy przeznaczonej do tego celu prasy. Większy problem pojawia się gdy uszkodzony jest odcinek sztywnego przewodu aluminiowego.

Jak naprawić nieszczelności w układzie klimatyzacji?

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku wiele firm opracowało technologię napraw aluminiowych przewodów klimatyzacji. Jest to system odpowiednich złączek montowanych na uszkodzonym przewodzie. Naprawa sprowadza się do odszukania miejsca nieszczelności, przecięcia przewodu w tym miejscu i zamontowania dwustronnie gwintowanej złączki wraz z pierścieniami uszczelniającymi i antywibracyjnymi. Jeśli przewód uszkodzony jest na dłuższym odcinku, to można go wyciąć i wstawić nowy montując go przy pomocy dwóch złączek.

Po naprawieniu uszkodzonego miejsca specjaliści radzą oczywiście sprawdzić szczelność układu. Można to zrobić napełniając go azotem. Naprawione miejsce spryskujemy środkiem do wykrywania nieszczelności i obserwujemy czy nie pojawią się pęcherzyki świadczące o wycieku gazu. Jeśli układ jest szczelny, to można go napełnić czynnikiem chłodniczym nie zapominając o wymianie filtra osuszacza, który stracił swoje cenne właściwości w trakcie czynności naprawczych..

Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *