Jak sprawdzić termostat układu chłodzenia?

Termostat to jeden z głównych podzespołów układu chłodzenia. W momencie kiedy się zepsuje, nie ma mowy o właściwym chłodzeniu silnika. Prawidłowo funkcjonujący termostat to gwarancja zarówno ekonomicznego zużycia paliwa, jak i trwałości silnika. Jaką dokładnie pełni funkcję i co się stanie, jeśli odmówi posłuszeństwa?

Objawy uszkodzenia termostatu to zbyt zimny silnik i skłonność do gotowania się płynu w chłodnicy. Zbyt zimny silnik świadczy o zacięciu się lub poważniejszym uszkodzeniu termostatu. Gotowaniu się płynu w chłodnicy towarzyszy zwykle także awaria pompy wodnej, zbyt niski poziom płynu chłodzącego lub zatkanie przewodów i kanałów w układzie chłodzenia przez kamień kotłowy albo inne zanieczyszczenia. W celu eliminacji tych przyczyn i upewnieniu się, że to awaria termostatu spowodowała zagotowanie się cieczy w chłodnicy, trzeba przeprowadzić prosty test.

Termostat znajduje się w górnej części głowicy, tuż przy pompie wodnej. W celu przeprowadzenia testu diagnostycznego należy go wymontować. Specjaliści podpowiadają, że wcześniej dla oszczędności można spuścić co najmniej litr płynu do podstawionego niżej, czystego naczynia i żeby mieć w pogotowiu uszczelkę pod obudowę termostatu, gdyż bardzo często ulega ona uszkodzeniu przy demontażu podzespołu.

Po wyjęciu termostatu i obejrzeniu, czy zakleszczania nie powodują jakieś śmieci lub kawałki kamienia kotłowego należy wrzucić go do gorącej wody i obserwować, czy się otworzy. Powinno to nastąpić już przy mniej więcej 75-80 stopniach. Gdy termostat pozostanie zamknięty nawet we wrzątku, a nie udało się znaleźć w nim żadnych zanieczyszczeń, które mogły spowodować jego zacięcie się, oznacza to, że uległ trwałemu uszkodzeniu. Należy go zastąpić nowym, pełnosprawnym, pamiętając, aby włożyć go na miejsce starego dokładnie w tym samym położeniu.

Obrzeże gniazda termostatu przed montażem nowego termostatu należy oczyścić z kamienia kotłowego i innych zanieczyszczeń. To samo tyczy się powierzchni styku jego obudowy z głowicą. Trzeba uważać, by nie zanieczyścić wnętrza układu chłodzenia i zawartego w nim płynu.

Po uruchomieniu silnika sprawdźcie szczelność wszystkich połączeń w pobliżu termostatu, zwłaszcza połączeń węży gumowych. Gdy silnik się rozgrzeje i termostat przepuści płyn do chłodnicy zwiększone ciśnienie gorącego płynu pozwoli na szybsze i łatwiejsze wykrycie ewentualnych nieszczelności.

Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Komentarze

  1. madwero

    co w przypadku trwałego uszkodzenia? jaki zamiennik kupić?

  2. adaaś

    Przydatny artykuł, odnośnie termostatu – można kupić gdzieś używane termostaty? słyszałem gdzieś że całkiem nieźle się sprawują. Czy to prawda? Czy lepiej jednak dopłacić i zaopatrzyć się w nowy sprzęt?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *