Intercooler – czyścimy czy wymieniamy na nowy?

Gdy zauważamy, że auto jest słabsze, zaczyna szarpać podczas ruszania i przyśpieszania czy też może odnotowujemy wzrost spalania – warto wówczas sprawdzić, czy chłodnica powietrza w samochodzie nie uległa awarii. Warto w związku z tym sprawdzić intercoolera pod kątem uszkodzeń i wycieków oleju.

Awaria intercoolera – stawiamy diagnozę

Każdy układ chłodzący musi cechować się szczelnością, gdyż w przypadku dziurawego urządzenia do układu przedostaje się ciepłe powietrze, które zaburza proces spalania. Jeśli doszło do uszkodzeń mechanicznych na skutek działania brudu, piasku, kamieni czy też cięższych śmieci z drogi, to bezproblemowo zauważymy to gołym okiem. Z kolei w przypadku pochlapanego olejem intercoolera możemy wyciągnąć wniosek, że jest zarówno nieszczelny jak i zaolejony. Stosunkowo częstym problemem jest uszkodzenie przewodów odprowadzających i doprowadzających powietrze. W takiej sytuacji zwykle wystarczające okazuje się być wymienienie dziurawego czy sparciałego węża intercoolera. Zakup nowego węża to koszt kilkudziesięciu złotych, a jego wymiana nie jest problematyczna.

Zakup nowego intercoolera czy też może wystarczy wyczyścić?

W przypadku zaoliwionego intercoolera wystarczające okazuje się często wyczyszczenie go, co jednak wymaga poświecenia czasu. Zazwyczaj konieczne jest podniesienie przodu auta oraz zdjęcie zderzaka i grilla, a czasem nawet reflektora. Chociaż czyszczenie chłodnicy powietrza nie jest trudne, to można przed przystąpieniem do prac przestudiować instrukcję dostępną w Internecie. Warto w tym przypadku odwiedzić tematyczne fora dotyczące interesującej nas marki i konkretnego modelu.

Po wyjęciu chłodnicy powietrza należy ją przepłukać, używając w tym celu benzyny ekstrakcyjnej czy też specjalnego preparatu przeznaczonego do mycia silników. Jeśli nie posiadamy żadnych z wyżej wymienionych preparatów, to pozostaje nam sięgnięcie po zwykły płyn do mycia naczyń i gorącą wodę. Chodzi tutaj o rozpuszczenie oleju i wypłukanie go. Ważne jest to, aby stosować środki, które nie zniszczą intercoolera. Po wyczyszczeniu go należy pozostawić go do wyschnięcia. Zaleca się przedmuchanie go dodatkowo sprężonym powietrzem.

W przypadku minimalnych uszkodzeń mechanicznych często wystarczy zakleić dziurkę poksyliną. Jeśli sposób ten zawiedzie, to konieczne staje się wymienienie intercoolera na nowy. Ich cena zależy od modelu pojazdu. Producenci zazwyczaj zalecają wymianę chłodnicy powietrza, gdyż nie ma gwarancji, że podczas czyszczenia intercoolera uda się usunąć wszystkie opiłki. Co więcej, na skutek zastosowania niewłaściwych płynów do przepłukiwania można doprowadzić do uszkodzenia chłodnicy i utracenia gwarancji producenta.

Oceń wpis:
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
ID); if ($categories) { $category_ids = array(); foreach($categories as $individual_category) $category_ids[] = $individual_category->term_id; $args=array( 'category__in' => $category_ids, 'post__not_in' => array($post->ID), 'showposts'=>2, 'caller_get_posts'=>1 ); } ?>

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *